تماس یار

آنتن موبایل

Mobile-Antenna

درباره آنتن موبایل

آنتن موبایل توسط بی‌تی‌اس‌هایی که اپراتورها در سطح کشور تعبیه کرده است ، پوشش دهی میشود . هدف اپراتورها از گسترش بی تی اس ها دو مورد میباشد  ، ابتدا تامین ظرفیت برای بار ترافیکی شبکه و دوم گسترش پوشش رادیویی و بالا بردن ضریب نفوذ موبایل در کشور .

هر دکل مخابرات میتواند در صورتی که مانعی بر سر راه امواج نباشد ، تا شعاعی معادل 20 کیلومتر را پوشش آنتن موبایل دهد و این عدد قابلیت آنرا دارد که حتی تا دوبرابر بالاتر رود . دکل‌هایی که آنتن موبایل را ارایه میدهند باید در یک فاصله سیصد متری نسبت به مناطق مسکونی قرار گیرند تا کمترین آسیب را به کاربران وارد آورند . در برخی نقاط نیز که امکان برقراری دکلهای بزرگ وجود ندارد ، اپراتورها از میکرو بی تی اس ها جهت پوشش دهی آنتن موبایل در نقاطی نظیر چهار راهها و پاساژها و متروها بهره میبرند .

آنتن موبایل در باندهای مختلفی توسط اپراتورها ارایه میگردد که هر کدام دارای خصوصیات منحصر به فردی است .

شبکه GSM :

این شبکه در دو باند گسترش یافته است ، جی اس ام 900 و جی اس ام 1800

در GSM900 تمامی پهنای باند شبکه به 124 کانال تقسیم بندی میشود و در GSM 1800 ، تمامی پهنای باند موجود به 374 کانال تقسیم بندی میشود .

در مناطقی که پوشش دهی آنتن موبایل ضعیف میباشد معمولا اپراتورها نمی‌توانند کمک شایانی نمایند ، زیرا اینکار با ایراداتی مواجه است : با بالا بردن قدرت خروجی دکلها میتوان پوشش دهی را بالا برد ولی اینکار ممکن است که برای افرادی که نزدیک‌ترین فاصله نسبت به دکل قرار دارند زیانبار باشد ، روش دیگر آنست که با مقداری چرخش آنتن های سکتور ، پوشش لازم را به آن محدوده برسانند که در اینصورت نیز ممکن است کاربران دیگری را از دست دهند و اینکه برپایی یک دکل نیز نیازمند صرف هزینه های هنگفتی است که اینکار برای تعداد محدودی کاربر ، دارای توجیه اقتصادی نمی‌باشد .

استفاده از تقویت کننده های آنتن موبایل راه حل نهایی و قطعی برای رفع مشکل ضعف آنتن موبایل در اماکنی است که با این مشکل مواجهند .