تماس یار

باندهای فرکانسی مخابراتی

Telecommunicati-on-frequency-bands

توضیحاتی پیرامون باندهای فرکانسی مخابراتی

باندهای فرکانسی مخابراتی ایران که اپراتورها ارسال امواج را بوسیله بی تی اس ها که مخفف کلمه base transceiver station است ، جهت مکالمه و اینترنت همراه بر روی آنها ارسال میکنند به شرح زیر میباشد :

باند 900 و یا شبکه GSM :

در این باند فرکانسی امواج در حالت اپلینک و دریافت بر روی بازه 890 تا 915 مگاهرتز و در حالت دانلینک و ارسال ، بر روی بازه 935 تا 960 مگاهرتز ارسال میگردند .

باند 1800 مگاهرتز

باند DCS و یا بازه فرکانسی 1800 : در این بازه امواج در حالت اپلینک و یا دریافت بر روی بازه 1710 تا 1785 قرار دارند و در حالت دانلینک و یا همان امواج ارسالی ، بر روی بازه های 1805 تا 1880 سوار میشوند .
باند 3g یا همان بازه 2100 نیز که اولین بار توسط ژاپن و در سال 2001 راه اندازی گردید ، نسل سوم شبکه تلفن همراه است که از دلایل راه اندازی آن ، اشیا شدن گنجایش باند 900 بود و از قابلیت های آن ، قابلیت انتقال داده با سرعت بالا بود که امکان برقراری تماسهای تصویری و صوتی اینترنتی را مهیا میسازد .

شبکه 4GLTE:

این نسل از شبکه های موبایلی نیز در سال 2009 برای اولین بار در استکهلم راه اندازی گردید . در نسل چهارم شبکه ، کاربران باید دارای حداقل سرعت اینترنت صد مگابایت بر ثانیه در حالت متحرک بودن و حرکت و سرعتی معادل یک گیگابایت بر ثانیه در حالت سکون باشد . در ایران از این نسل از شبکه تنها برای ارسال دیتا استفاده میگردد و مکالمه بر روی نسلهای پایین تر صورت میگیرد .

تفاوت نسل چهارم و نسل سوم شبکه ارتباطات

در هر سلول نسل چهارم ، در حدود چهارصد کاربر میتوانند بطور همزمان از امکانات شبکه بهره ببرند و تاخیر در آن به کمترین میزان ممکن یعنی 10 Ms کاهش یافته است . این در حالتی است که در نسل سوم ، تاخیر به میزان چهل تا پنجاه میلی ثانیه میباشد . در ایران اپراتور همراه اول اینترنت نسل چهار را بر روی بازه فرکانسی 2600 در باند هفتم و بازه 1800 در باند سوم راه اندازی نموده است . اپراتور رایتل نیز امواج 4G را در بازه 1800 باند 3 ارایه میکند .